S telekonvertorem na makro
Často se v makrofotografii řeší, jak dosáhnout co největšího zvětšení. V dnešním krátkém článku Vám ukážu způsob, jak dosáhnout výrazně většího zvětšení za pomoci telekonvertoru, samozřejmě nejen jeho.
Velmi často dostávám otázku, jak dosáhnout většího zvětšení než 1:1, které umožňují běžné makro objektivy, nebo jak dosáhnout výraznějšího nárůstu zvětšení u objektivu, který není určen přímo pro makrofotgrafii. Na tomto místě je dobré říci, že fotografování při velkém zvětšení nese svá rizika, spojená především s osvětlením fotografovaného předmětu. Důležité je také nemít velké oči, mám tím na mysli to, že pro běžné fotografování stačí zvětšení 2:1, kterého u normálního makro objektivu se zvětšením 1:1 dosáhnete jen přidáním mezikroužků, případně použitím čočky Raynox (viz můj starší článek). Pokud si však myslíte, že najdete dostatečné množství vhodných objektů, které můžete fotografovat při větším zvětšení, vrhněte se směle do toho. Jen tak pro představu, abyste využili zvětšení 2:1, Vaše objekty, případně detaily by měly být velké asi 0,7 - 1 cm při použití plnoformátové zrcadlovky, a asi 0,5 cm při použití zrcadlovky s crop faktorem. Z těchto příkladů je jasně patrné, že pokud nenacházíte dostatek objektů, nebo motivů menších než cca 0,6 cm, investovat do nárůstu zvětšení nemá příliš cenu a vystačíte si s mezikroužky, případně čočkou Raynox. V dnešní době již existuje několik objektivů, které nabízejí zvětšení větší než 1:1. Jde především o objektiv Canon MP-E65, který umí zvětšení až 5:1. Další volbou může být například objektiv Laowa 60mm f/2.8 2X Ultra-Macro od firmy Venus, nebo levnější a o něco méně kvalitní Oshiro 60mm f/2.8 2:1 LD UNC Manual Ultra-Macro. Další možností je samozřejmě použití reverzního objektivu, ale o tom až někdy jindy.
Konečně se dostávám k samotné sestavě, se kterou se fotí opravdu velmi malí tvorové, například o velikosti kolem 1 mm. Jednou z možností, jak dosáhnout požadovaného zvětšení je sestava, kterou používám a kterou často používají fotografové chvostoskoků (viz galerie) a kterou tvoří nejlépe makro objektiv, dále sada mezikroužků a také telekonvertor. Sestavu je možné doplnit ještě o čočku Raynox. Velmi důležitou úlohu v této sestavě hraje telekonvertor. O telekonvertorech se toho napsalo již hodně. Samozřejmě především o jejich nevýhodách, ale já bych to až tak tragicky nebral. Použitím telekonvertoru dojde ke snížení světelnosti, tedy pokud například použijete telekonvertor 2x s objektivem 100 mm a světelností f/2.8, výsledná světelnost při ohnisku 200 mm bude f/5.6. Samozřejmě dojde, díky optickým členům (čočkám) uvnitř konvertoru, ke ztrátě kresby, ale ani to není nic, s čím bychom se při post procesu nedokázali poradit. Na druhou stranu při zvětšeních, kterých dosáhneme s použitím telekonvertoru, nesmíte očekávat vynikající a bezchybný obraz, i když pokud vše vhodně exponujete, nastavíte clonu na hodnoty, kdy bude mít sestava nejlepší vlastnosti, tak budete s výsledkem spokojeni. Nepoužívejte však krajní hodnoty clonových čísel, ideální je clona od f/8 do f/13.
Sestava s použitím portrétního objektivu Canon 50/1.8 II
Sestava s použitím makro objektivu 100/2.8 macro
Důležité je, aby byl telekonvertor jako první člen, protože zvětšuje vše před sebou a tak pokud dojde ke zvětšení obrazu díky mezikroužkům umístěným před ním, obraz telekonvertor ještě zvětší a tak dosáhneme ještě většího zvětšení. Nejlépe to ukáží přiložené fotografie, kde máte všechny části sestavy popsané. Já jsem použil klasický makro objektiv 100/2.8 a také portrétní 50/1.8. Jak vidíte, i s „obyčejným“ portrétním objektivem, můžete dosáhnout velmi slušného zvětšení.
Testovací aršík známek s měřítkem, pro lepší představu o dosaženém zvětšení.
Canon 5DmII + telekonvertor 2x + mezikroužek 25 mm 2x + Canon 50/1.8 II
Canon 5DmII + telekonvertor 2x + mezikroužek 25 mm 2x + Canon 50/1.8 II + Raynox DCR 250
Canon 5DmII + telekonvertor 2x + mezikroužek 25 mm 2x + Canon 100/2.8 macro
Canon 5DmII + telekonvertor 2x + mezikroužek 25 mm 2x + Canon 100/2.8 macro + Raynox DCR 250
děkuji za návštěvu mého webu a komentář. Co se týká pořadí, tak samozřejmě telekonvertor musí být první optický člen...vše co je před ním zvětšuje, tudíž ano, na tělo přijde telekonvertor a následuje mezikroužek a objektiv. Ano, hloubka ostrosti se samozřejmě sníží, ale u Olympusu díky malému čipu je hloubka ostrosti větší a tak bych se toho nebál. Dojde však ke ztrátě kresby, díky telekonvertoru...ztráta však není nijak významná. Nevím, zda bude fungovat focus stacking, ale nevidím důvod proč by neměl. Trošku nerozumím otázce, přesněji co myslíte tím uchopitelným základem. Já jsem vše vždy zkoušel a testováním jsem došel ke kýženému výsledku. Srdečně zdraví,
Pavel K.
chtěl bych použít telekonvertor s mezilroužkem a s delším sklem pro větší detail na větší vzdálennost. Konkrétně M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/2.8 PRO + konvertor MC 14 (1.4x) nebo MC 20 (2x) a mezikroužek 10 mm a 16 mm případně kombinaci.
Pořadí jako u vás? Tedy objektiv - kroužek - telekonvertor? Kroužky už mám, objektiv leží na poště, než se k němu dostanu a potřebuji vybrat telekonvertor. Na vyzkoušení je to dost peněz.
Mám čekat velké snižování hlouhky ostrosti?
Doufám, že to bude chodit s funkcí focus stacking.
Nevěděl byste o nějakém uchopitelném teoretickém základu pro tyto experimenty. Něco jsem schopný chápat.