Krajina s MP-E 65 1-5x macro?
Ve svých fotografických začátcích jsem svou techniku často testoval a zkoušel různá nastavení, kombinace nejrůznějších objektivů, redukčních kroužků, konvertorů, předsádek apod. Po tom, co jsem si pořídil speciální makro objektiv Canon MP-E65, fotografuji téměř výhradně s ním. Samozřejmě i v případě tohoto speciálního objektivu jsem na něj zkoušel nasadit téměř vše, co mám doma.
Když pominu základní pomůcky pro makrofotografii, jako jsou mezikroužky, makro předsádky nebo reverzní kroužky pro otočení objektivu, existuje i další příslušenství, které by bylo možné v kombinaci s objektivem MP-E65 použít. Samozřejmě Vás to hned nenapadne, protože chcete používat tento objektiv výhradně na makro. Ale pokud se oprostíte od obecně zažitých představ a zkusíte použít v kombinaci s tímto objektivem například telekonvertor, čeká Vás velké překvapení. Před mnoha lety jsme to již řešili s jedním fotografem ze Slovenska a tak mě napadlo, že bych mohl toto téma oprášit.
Možná si říkáte, že je jasné, že lze telekonvertor v kombinaci s tímto objektivem použít, ale možná Vás nenapadlo jak. Zde si dovolím jednu drobnou vložku, která mne právě napadla, protože nemohu stále pochopit, proč telekonvertor Canon EF 2x II není možné použít v kombinaci s makroobjektivem Canon 100/2,8 USM L IS a to i přesto, že jde o výrobky jedné firmy, které by měly být samozřejmě kompatibilní. Ale zpět k objektivu MP-E65. Když potřebuji docílit opravdu velkého zvětšení, používám tento objektiv ještě s mezikroužkem 25 mm, případně celou sestavu doplním o čočku Raynox DCR250. Právě o této kombinaci jsem před časem psal ve svém článku, který se věnoval čočkám Raynox.
Před několika lety mě však napadlo použít telekonvertor s objektivem MP-E65 trochu jinak a tak jsem jej pomocí reverzního kroužku nasadil na přední čočku tohoto objektivu a optické vlastnosti objektivu se zcela změnily. Během pár vteřin se ze speciálního objektivu pro fotografování velmi blízkých předmětů stane objektiv, který dokáže ostřit na nekonečno. To však není to nejzajímavější. Pokud máme objektiv v základní poloze, tedy nastavené zvětšení 1:1, objektiv ostří na nekonečno a je s ním možné fotografovat např. krajinu. Postupným zvyšováním zvětšení se rovina ostrosti velmi rychle posouvá směrem k objektivu. Původně jsem předpokládal, že se minimální zaostřovací vzdálenost zastaví na několika metrech. Konstrukce objektivu je natolik specifická, že se nedalo odhadnout, jak se bude chovat. K mému překvapení jsem ostřící vzdálenost, postupným zvyšováním zvětšení, dostal až téměř k objektivu a tak jsem dosáhnul výrazného zvětšení. Z toho plyne, že jsem mohl fotografovat téměř vše od nekonečna až po zvětšení cca 2,5:1.
Pro zajímavost uvádím zaostřovací vzdálenosti při různém zvětšení a reverzně nasazeném telekonvertoru
"zvětšení" | zaostřovací vzdálenost |
1:1 | 16 cm - nekonečno |
2:1 | 16 cm |
3:1 | 7 cm |
4:1 | 4 cm |
5:1 | 2 |
Když jsem zjistil, že pouhým přidáním telekonvertoru mohu objektivem MP-E 65 fotografovat i větší objekty, nejen tedy brouky do velikosti nějakých 2,5 cm, okamžitě jsem vyrazil ven. Vzhledem k tomu, že se jedná o plně manuální objektiv, kde se doostřuje pohybem celého fotoaparátu, pro člověka, který na tento objektiv není zvyklý, chvilku trvá než si uvědomí co vlastně dělat. Zkoušel jsem fotografovat květiny, brouky na květinách, ale i malé mouchy sedící na rákosu. Rovina ostrosti se pohybuje velmi rychle i při sebemenší změně zvětšení. Je proto potřeba konečné doostření provádět posunem celého fotoaparátu, a to ve chvíli, kdy máte vyřešenou kompozici.
Zcela jistě si nyní pokládáte otázku co kvalita obrazu. Samozřejmě k dokonalosti to nějaký ten krůček má, ale není to vůbec špatné. Dojte k poklesu ostrosti a fotografie jsou měkčí. To je však hodně závislé na velikosti clonového čísla, ale také tím, že telekonvertor kvalitu výsledného snímku vždy nepatrně ovlivní. Přeci jen jde o další optický člen. Dá se však říci, že obraz má takový zvláštní nádech a tím nemyslím barevný. Velmi zajímavě také vychází ostrost, resp. neostrost pozadí. I při poměrně velkém zvětšení je pozadí docela dobře čitelné, samozřejmě záleží na velikosti clonového čísla, ale i při nižších hodnotách je pozadí poměrně dobře čitelné, jak je možné vidět na snímku zlatohlávka sedícího na jestřábníku. Pokud však na objektivu zvolíte zvětšení 1:1 (v našem případě objektiv "ostří" na nekonečno) a clonové číslo f/2.8 výrazně se na fotografii projeví sférická vada. Ta se dá zmírnit zvýšením clonového čísla, např. na f/11.
Fotografie při zvoleném zvětšení 1:1. Při nízkém clonovém čísle je po stranách obrazu velmi patrná sférická vada. ISO 400, f/2.8, 1/1600s.
Canon EOS 5d mark II + reverzně telekonvertor EF 2x II. ISO 320, f/5.6, 1/200s, blesk. Výřez 1:1 bez úprav.
Canon EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 400, f/3.2, 1/200s, blesk.
Výřez 1:1 z originální fotografie bez úprav. ISO 400, f/3.5, 1/200s.
Canon EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 400, f/3.5, 1/200s.
Z mého pohledu jde o zajímavé využití tohoto speciálního objektivu a určitě se nechci zabývat optickými vlastnostmi, nebo řešit přesně jakého zvětšení kdy mohu dosáhnout, nebo při jakém ohnisku vlastně fotografuji.
A pokud chcete vyzkoušet ještě další způsob, který zapříčiní výrazný nárůst hloubky ostrosti, tak zkuste nasadit telekonvertor na tělo fotoaparátu a na něj reverzně objektiv MP-E65, fotografie takto vzniklé jsou neuvěřitelné a hloubka ostrosti vychází v desítkách centimetrů i při cloně f/2.8.
Ukázky fotografií
Canon EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 400, f/3.5, 1/1000s.
Canono EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 800, f/5.0, 1/200s, blesk
Canon EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 400, f/9, čas 1/200, blesk.
Canon EOS 5D mark II + reverzně telekonvertor Canon EF 2x II. ISO 500, f/6.3, 1/160 s, blesk.
Fotografie hvozdíku pořízená ze vzdálenosti cca 25 cm. Při poměrně nízkém clonovém čísle je pozadí dobře čitelné. ISO 400, F/5.6, 1/320s.
Bez změny objektivu můžeme fotografovat i květ hvozdíku při vyšším zvětšení. ISO 800, f/6.3, 1/400s.
Objektiv v kombinaci s telekonvertorem můžeme bez problémů použít i na trochu kreativnější fotografii. Pokud zvolíme na objektivu větší zvětšení, sférická vada se při nízkém clonovém čísle tak výrazně neprojeví. ISO 400, f/2.8, 1/800s.
S pozdravom
Gabo